Teknikkurs hav 4. – 5. mai

Brønnøy Sjøsportklubb arrangerer Teknikkurs Hav 4.-5.mai og vi har vært så heldige å få leid inn dyktige Brian Morsund som instruktør og dette skriver Brian:

«Hei,

Hjertelig velkommen til NPF Teknikkurs Hav i Brønnøysund 4.-5.mai! I løpet av kurset vil dere lære teknikker som garantert vil gi dere større glede og utbytte av padlingen.

Padleforbundets beskrivelse av teknikkurset:

I tillegg vil vi se på lokale forhold som er relevante for dere når dere padler i hjemtraktene. Benytt den kajakken og det utstyret du er komfortabel med og liker å padle med. Det er en fordel at kajakken er normalt lastet for en ettermiddagstur slik at det blir mer realistisk.

Som en del av vårt fokus på trygg padling benytter vi hjelm på enkelte aktiviteter. I all hovedsak benytter vi ikke hjelm, men kanskje finner vi f.eks et sted der det er en glimrende mulighet til å trene stabiliserings- og styreteknikker i bølger opp mot f.eks holmer og skjær. Da tar vi på hjelm dersom forholdene tilsier det. Du trenger ikke ha en padlehjelm, men fint om du tar med klatrehjelm eller sykkelhjelm om du har. Ellers rullerer vi på de vi har og lar deltakerne prøve etter tur.

Lørdag 09:00-16:00
Gjennomgang av teknikkøvelser for effektiv fremdriftspadling og manøvrering, støtteteknikker, egenredning og kameratredning. Øvelsene vil foregå i campområdet. Ta med lunsj som vi spiser der. For de som ønsker det kan vi se på en introduksjon til rulleteknikk når vi har gjennomgått alle teknikker.

Søndag 09:00-15:30 ca.

Søndag benytter vi teknikkene vi har trent på i tursammenheng. I tillegg vil vi gå gjennom teknikker for tauing av medpadlere som trenger assistanse, f.eks dersom en kamerat er sliten og behøver litt hjelp, transport av en som er blitt dårlig eller har skadet seg.

Anbefalt pakkliste:

– Kajakk, åre, spruttrekk, vest, tørrdrakt 🙂
– Personlig bekledning, varmt ullundertøy og varme klær til pausene
– Tørrdrakt, sko og hansker
– Vanntette pakksekker
– Hodeplagg, neoprenhette eller buff
– Åresnor eller årekarabiner
– Rikelig med energi i form av turmat, nøtter, kjeks, sjokolade o.l. drikkeflaske
– Om du har: Kart for området, taueline, kompass, kart, fløyte, GPS, enkelt førstehjelpsutstyr, ekstra åre

Gleder meg til helga!

Brian Morsund

Veileder Hav – Norges Padleforbund

www.byssegutten.no»

PRAKTISK INFO OG PÅMELDING:

Med-instruktører: Jon Ivar Laumann og Kurt Fagerland
Sted: Innervika – https://kart.gulesider.no/?c=65.475859,12.300286&z=12&q=%22Innervika,%20BR%C3%98NN%C3%98YSUND%22;214965494;geo
Krav: Bestått Grunnkurs Hav
Antall ledige plasser: 12 kursplasser, førstemann til mølla!
Pris: 2500,- pr. deltaker

Trenger du å leie utstyr (med unnmtak av tørrdrakt) koster dette 500,- /gratis for medlemmer av Brønnøy Sjøsportklub

For påmelding send epost til bronnoysjosportklubb@gmail.com

NB! Påmeldingen er bindende.

Vi sender ut informasjonsmail til alle påmeldte før kursstart

.